Ulaş Ural

Çanakkale’yi geçemeyeceksiniz!

Replik filmden. Film ise yaşanmış bir hikâyeye dayanıyor. Hayatları bir şekilde Avustralya’ya düşmüş iki Türk gencinin zorlukla devam ettirdikleri hayata bir de savaşın eklenmesi ile belki de dünya savaşının kaderini değiştiren bir hikâyenin ortasında buluyor izleyici kendini. Değişen, savrulan ve kendilerinin dahi inanamayacağı bir yöne giren arkadaşların hayatlarını perdeye aktaran Can Ulkay ise Türk İşi Dondurma filminin yönetmen koltuğunda. Gerçek bir hikâyeden uyarlanan tarih ve dram türündeki filmin vizyona giriş tarihi de özenle seçilmiş: 15 Mart. Çanakkale Zaferi’nin 104’üncü yıldönümünde bin bir emek ile hazırlanmış Türk İşi Dondurma filminin Türk izleyicisine sunulmuş en anlamlı proje olduğu kanaatindeyim.

Ayla, Sarıkamış’ın Çocukları ve 2018’de vizyona giren Müslüm filmlerinin yönetmenliğinden hatırlayacağımız Can Ulkay, yine benzer tarzda, başarılı bir filme daha imza atmış. Ali Atay, Erkan Kolçak Köstendil, Şebnem Bozokulu gibi deneyimli ve sevilen oyuncular ise her sahnede her saniyenin hakkını veriyor. Gürkan Tanyaş tarafından senaryolaştırılan filmin müzikleri ise Fahir Atakoğlu’na ait.

1915 yılında, Çanakkale’de yaşanan ve dünya tarihini baştan sona değiştiren savaşta kurşunların havada çarpışma sahnesi ile başlayan filmde Osmanlı subayı rolünde ise İsmail Hacıoğlu var. Filmde rol alan oyuncuları genellikle komedi dizilerinde görmeye alışmış, adı da Türk İşi Dondurmaymış düşüncesiyle filmin salt komedi türünde olduğunu düşünenler varsa şimdiden söylemeliyim ki aradıklarından çok daha fazlasını bulacaklar. Çünkü, Türk İşi Dondurma filmini izlerken bir sahneye kahkahalarla gülüyor ancak daha gülmeniz bitmeden gözlerinizi dolu dolu edecek başka bir sahnede kendinizi bulabiliyorsunuz.

Filmin görsel kalitesi, müzikler, kıyafetler ve Türk İşi Dondurma filminin çekildiği plato ise her ayrıntısıyla planlanmış ve hayata geçirilmiş. Kıyafetler 1900’lü yılların başında Osmanlı topraklarında ve Avustralya’da kullanılan tarzda özenle hazırlanmış. Bir eğlence kulübünde çalan müzikten askerlerin giydiği kıyafete kadar her şey en ince ayrıntısına kadar her şey yılların tecrübesiyle işlenen ince bir düşünce tezgahından çıkmış gibi.

Şimdi biz düşman mıyız?

1915 yılında Osmanlı’nın da harbe girmesi ile birlikte hayatlarını el arabasında dondurmacılık ve devecilik ile kazanmakta olan iki Anadolu gencinin hiç umulmadık bir biçimde değişen hikayesini anlatıyor film. Anlatıyor anlatmasına ancak 32 milletten insanın ölümüne savaştığı bir cephe yalnızca Çanakkale’de mi hayatları değiştirir? Elbette dünyanın öbür ucunu da değiştiriyor. Savaşın ana aktörlerinden İngiltere’nin görevlendirdiği bir generalin Avustralya’dan asker toplamaya gelmesi ile değişiyor Ali ve Mehmet’in hikayesi.

Askerlerin gelmesi ile birlikte savaşa girdiklerini öğrenen iki arkadaşın kalbi Çanakkale’de atsa da bir türlü geri dönemezler. Geri dönemedikleri gibi işlerinin engellenmesi, aile ve sevdiklerine karşı yükselen öfke, yaşadıkları baskı ise sabırlarını iyice tüketir.

Mütevazi hayatlar, kurulan arkadaşlıklar ve aile ilişkileri içerisinde birden cephede savaşan düşman iki ulus konumuna gelmek ise tahmin edileceği gibi birçok kırılmaya yol açıyor. İşlerin giderek kötüleştiği bir ortamda yaşanan bir aile dramı ise bardağı taşıran son damla.

Anavatan düşerse sen de düşersin!

Yurtlarına geri dönemedikleri gibi hayatlarının da giderek zindana döndüğünü gören iki arkadaş ise Avustralya’dan toplanan askerlerin Çanakkale’ye ulaşamaması için ölümüne bir mücadeleye girişmeye karar veriyor. Tek amacı hayatlarını devam etmek olan arkadaşların giriştikleri iki kişilik mücadele ise Avustralya’da küçük bir Çanakkale Zaferi’ne dönüşüyor.

Sonuç olarak, her saniyesini soluksuz izleyeceğiniz Türk İşi Dondurma filmi tarih, dram ve komedi üçgeninde izleyiciye kaliteli bir içerik vadediyor. Ailenizle veya arkadaşlarınızla izleyebileceğiniz türden olan Türk İşi Dondurma filminden sonra hatırlayacağınız ‘Turkish Icecream, İstanbul kaymaaaakk’ sesi ise uzun süre kulaklarınızda çınlamaya devam edecek.

BUNLARDA İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR