Notre-Dame de Sion Fransız Lisesi, ileri görüşlü sanatçı ve romantik müziğin büyük fenomeni Franz Liszt’i anmak için bir dizi müzikal ve kültürel etkinliğe imza atıyor. İstanbul Lisztomanias Festivali İstanbullu klasik müzik severlerle buluşmaya hazırlanıyor. 

Bu girişim, Notre-Dame de Sion Fransız Lisesinin Châteauroux (Fransa) Lisztomanias Festivali ile iş birliğinden doğdu. “Liszt, Doğu’dan İzdüşümler”, Ekim 2018’de on yedincisi düzenlenen festivalin ana temasını oluşturuyordu.

Kapsamlı geniş olan ve İstanbul’da ilk kez düzenlenecek olan İstanbul Lisztomanias Festivali beş konser, bir ustalık sınıfı, bir sergi ve disiplinlerarası bir kolokyumdan oluşacak. Programlar 13 Mart’ta başlayacak ve 10 Mayıs’a kadar devam edecek.

Klasik müzik severlerin kaçırmamasını tavsiye ettiğimiz program detayları şöyle;

– Bruno Rigutto Ustalık Sınıfı – 13 Mart Saat 15.00

İstanbul Lisztomanias Festivali vesilesiyle, Notre-Dame de Sion Fransız Lisesi, Mimar Sinan Üniversitesi Devlet Konservatuvarı Piyano Bölümü’nden Prof. Metin Ülkü’nün sınıfındaki öğrencilerle birlikte Bruno Rigutto’yu bir ustalık dersi vermek üzere davet ediyor.
Halka açık olan ustalık sınıfı, Gösteri Salonu’nda saat 15.00’ten itibaren İngilizce ve Fransızca olarak düzenlenecektir.

– « Liszt, Doğu’dan İzdüşümler» Sergisi

14 Mart -10 Mayıs 2019

« Liszt, Doğu’dan İzdüşümler» Sergisi, romantik besteci ve Doğu’ya adanmış ilk sergidir.

Liszt’in bir araya geldiği tanınmış veya tanınmamış sanatçı ve yazarların örneklerini sundukları 19. yüzyıl Oryantalizminin genel bağlamında, bestecinin 1847’de İstanbul’da geçirdiği beş hafta doğal olarak serginin odak noktasını oluşturuyor. Böylelikle Saint-Simoncular, Lamartine, Delacroix, Ingres, Gerôme gibi şahsiyetler; el yazısı belge, partisyon, kitap, tablo, gravür, portre ve ona ait çeşitli objeler (örneğin Sultan Abdülmecit’in ona verdiği Nişan-ı İftihar madalyası beratı ile Çırağan Sarayı’ndaki konserlerinden sonra kendisinin Sultan’a armağan ettiği inci ve elmaslarla bezenmiş gümüş enfiye kutusu) üzerinden tekrar gündeme geliyor.

Sergi; onun müzik ve edebiyattaki eserlerinden de görüleceği gibi, Liszt, Doğu ve Oryantalizm arasındaki az bilinen ve özgün ilişkileri araştırıyor. Daha genel anlamda, 1850’li yıllarda İstanbul, saraylar ve şehirde hüküm süren müzik yaşamını Osmanlı İmparatorluğu’nun Batılılaşması çerçevesinde gözler önüne seriyor. Böylelikle Donizetti Paşa, İtalyan operasının gelişimi, Osmanlı sultan ve ailelerinin müzik pratikleri gündeme geliyor. Liszt’in oryantalist kütüphanesine, bestecinin bugüne dek bilinmeyen el yazısı bir partisyonunun dahi bulunduğu Sultanların Batıcı kütüphanesi karşılık veriyor.

Sergi; Türk (Topkapı Sarayı, Osmanlı Arşivi, İstanbul Üniversitesi Nadir Eserler Kütüphanesi, Atatürk Kitaplığı, Salt Araştırma, İstanbul Araştırmaları Enstitüsü), Macar (Budapeşte’deki Liszt Müzik Akademisi Anıt Müzesi ve Araştırma Merkezi), Alman (Klassik Stiftung Weimar: Goethe- und Schiller-Archiv, Anna Amalia Müze ve Kütüphanesi), İngiliz, Fransız ve özel pek çok kurum koleksiyonundaki belge ve objelere yer veriyor.

Sergi, 15 Mart-10 Mayıs 2019 tarihleri arasında (Pazar günleri hariç), 11.00-18.00 saatleri arasında (gösteri veya konser akşamları 19.30’a kadar) ziyarete açık olacaktır.

Sergi komiserleri: Nicolas Dufetel ve Aylin Koçunyan.

– Lisztomanias Festivali çerçevesinde gerçekleşecek 5 Konser :

– 14 Mart Saat 20.30

Bruno Rigutto, piyanist

– 28 Mart Saat 19.30

Metin Ülkü, piyanist (F. Liszt: 12 Transandantal Etüt)

– 11 Nisan Saat 19.30’da

Vahan Mardirossian, piyanist ve orkestra şefi

– 25 Nisan Saat 19.30

Olivier Moulin, piyanist

– 2 Mayıs Saat 19.30

OrientaLiszt – Müzik Gösterisi

Liszt’in Doğusuna Bir Seyahat

Uluslararası ve Disiplinlerarası Kolokyum , 15 – 16 Mart

« Tanzimat Karşısında Yazarlar, Müzisyenler ve Sanatçılar : Estetik ve İdeolojik Tartışmalar »

Sarga Moussa (CNRS, UMR THALIM, Paris) ve Nicolas Dufetel’in (CNRS, UMR IReMus, Paris) Bilimsel Danışmanlığında Uluslararası ve Disiplinlerarası Kolokyum, IFEA iş birliği ile

Liszt’in bütün Avrupa’da çaldığı ve Doğu’ya kadar seyahat ettiği biliniyor. Kendisi, solist kariyerini 1847 yılında İstanbul’da Sultan Abdülmecit’in huzurunda çaldıktan sonra sonlandırıyor. Bu tarih, Sultan II. Mahmut’un hükümranlığından itibaren başlayan Avrupai reformların sonraki padişahlar döneminde imparatorluğun modernleşmesi için tüm 19. yüzyıl boyunca devam ettiği Tanzimat  Dönemi ile örtüşüyor. Bu kademeli Avrupalılaşma; ordu, merkezî idare, basın ve aynı zamanda kelimenin geniş anlamıyla kültür gibi toplumsal yaşamın tüm alanlarını kapsıyordu. Bu bağlamda, « Liszt, Doğu’dan İzdüşümler » Sergisi vesilesiyle düzenlenen bu kolokyum çerçevesinde, 1830’lu yıllardan Birinci Dünya Savaşı’na dek Osmanlı İmparatorluğu’na seyahat etmiş yazar ve sanatçıların (özellikle de ressam ve müzisyenlerin) bu değişim içindeki dünyaya nasıl tepki verdikleri sorusu masaya yatırılacak. « Doğuluğu »nun bir kısmını kaybeden İstanbul’un eleştirisinden Osmanlı toplumunun reformcu gücünün övgüsüne varıncaya dek, geniş bir estetik ve ideolojik duruşlar yelpazesi bulunuyor. Bunlara « Doğu despotizmi »nin varsayılan kalıntıları veya seyyahların kültürel melezlik olgusu hakkındaki -genelde ironik- düşünceleri de eklenebilir. Bu duruşların incelenerek hem Osmanlı Doğusu’nun Avrupa üzerindeki çekim gücü hem de bu aynı Doğu’nun Avrupalılaşma bağlamı ile ilişkilendirilmesi kolokyum boyunca gündeme gelecek. Bir başka deyişle, kimliklerin değişken olduğu ve birbirleriyle kurdukları temasla dönüşüme uğradıkları bir karşılaşma dönemi mercek altına alınacak.

Sarga Moussa ve Nicolas Dufétel, kolokyumun moderatörlüğünü üstleneceklerdir.

Notre-Dame de Sion Fransız Lisesi Gösteri Salonu’nda gerçekleşecek kolokyum, ücretsiz ve herkese açık olarak gerçekleştirilecek.

BUNLARDA İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

  • HABERLER

Picasso’nun 20 yıl önce çalınan tablosu Amsterdam’da bulundu

  • GÜNDEME TAKILANLAR

Çiçero'nun bileti 1 TL'ye düşürüldü, Box Office listeden çıkardı